Beneficis de la millora contínua (KAIZEN)
De l’ISO 9001 a Lean Manufacturing
Publicado el martes, 21 de febrero de 2017 a las 10:47
En l’última dècada els sistemes de gestió de la qualitat, basats en la norma ISO 9001, s’han estés àmpliament entre les institucions, tant a Espanya com a la resta d'Europa, amb l'objectiu d'aconseguir un major nivell de competitivitat.
En la nova ISO 9001:2015, com en versions anteriors de la norma, hi ha una clàusula dedicada a la millora contínua. Estes millores poden tindre lloc en activitats quotidianes o en projectes de millora estratègica a llarg termini. L’ISO 9001:2015 proposa ferramentes que s’haurien d’utilitzar per a la millora contínua, com ara: la política de qualitat, els objectius de qualitat, els resultats d’auditories o les accions correctives.
Lean Manufacturing és un sistema de ferramentes que s’apliquen a l’organització i els seus processos per tal d’eliminar totes les deixalles, que són aquelles operacions que no generen valor, i millorant així la qualitat, a més de reduir els costos i «fer més amb menys».
Però i aleshores, que és Kaizen o millora contínua?
Kaizen (改善) significa «canvi a millor» o millora en japonés, tot i que es tradueix habitualment com «millora contínua».
Kaizen es basa en el principi que res no pot aconseguir-se com alguna cosa terminada o millorada en forma definitiva. Que ens trobem sempre en un procés de canvi, de desenvolupament i amb possibilitats de millorar. No és cert allò que deien els nostres avantpassats que tot el que està funcionant bé és millor no tocar-ho.
Així doncs, Kaizen serà aplicable a persones, empreses i les seues activitats (producció, administració, logística, compres, disseny...).
I com aplique la millora contínua?
La tècnica de «Divideix i trosseja» t’ofereix infinitat de beneficis per tal de resoldre problemes complexos. És a dir, en lloc de fer front tots els problemes d'una empresa de forma global i en el mateix instant de temps, ens centrarem en:
- Les millores han de fer-se d’ací 30 dies.
- Xicotets canvis.
Kaizen requereix la participació de tots els empleats o, almenys, d’aquells que vulguen participar en el procés de millora perquè tots aporten les seues idees i suggeriments de millora, ja que «ningú no coneix millor que l'empleat el seu lloc de treball i com millorar-lo».
El Cercle de Deming, també conegut com PDCA (de l’anglés plan-do-check-act, és a dir, planificar-fer-verificar-actuar) o espiral de millora contínua, és l'estratègia de millora contínua de la qualitat en quatre passos, la qual la segueix una majoria de les empreses, en especial les pimes.
En la majoria d'ocasions, perquè les empreses puguen aplicar esta metodologia requereixen la implantació com a projecte estratègic de millora fent ús de les ferramentes adequades i la supervisió d'experts que guien i donen suport al procés.
Però quins són els avantatges de la millora contínua? Per què totes les pimes haurien d’implementar esta sistemàtica forma de fer?
Tot i que els avantatges són molts i segons l'autor se centren en diferents aspectes del cicle productiu, des de Proyecta Innovació entenem que el major avantatge de la millora contínua és un clar increment de la productivitat, amb les següents característiques o primacies:
- Es concentra l’esforç en àmbits organitzatius i de procediments.
- Aconsegueixen millores en un curt termini i resultats visibles.
- Redueix el % de productes defectuosos (producte = bé + servici)
- Incrementa la productivitat i dirigeix l’organització cap a la competitivitat.
- Contribueix a l’adaptació dels processos als avanços tecnològics.
- Permet eliminar processos repetitius.